Als leerkracht kan het een uitdaging zijn om een kind met ADHD te onderwijzen en te ondersteunen. Maar met de juiste kennis en technieken kan je helpen om het kind te ondersteunen en zijn leerervaring te verbeteren. Het is niet altijd mogelijk een volledig aparte aanpak te hanteren voor een kind met ADHD in de klas. Kijk daarom ook naar tips welke mogelijk voor de hele klas helpend kunnen zijn. In dit artikel staan handige tips voor leerkrachten om kinderen met ADHD in de klas te ondersteunen.
Tips voor het omgaan met ADHD op de basisschool
1. Maak een takenlijst
Een van de grootste uitdagingen voor kinderen met ADHD is het organiseren van hun tijd. Het kan helpen om een dagelijkse planning te maken en deze op een zichtbare plaats op te hangen, zodat uw kind deze regelmatig kan bekijken. Een leerkracht kan samen met het kind een takenlijst maken met daarop de taken die gedaan moeten worden. Het is ook handig om tijdsblokken toe te wijzen voor elke taak, zodat uw kind een idee heeft van hoeveel tijd hij of zij nodig heeft om de taak af te maken.
2. Creëer een rustige plek
Kinderen met ADHD hebben vaak moeite om zich te concentreren vanwege de vele afleidingen om hen heen. In de klas kan een rustige werkplek gecreëerd worden zodat het kind zich beter kan concentreren. Overleg samen met het kind welke plek in de klas het fijnst is. Sommige kinderen vinden het fijn achter in de klas te zitten, zodat ze meer kunnen wiebelen en een overzicht hebben over de klas. Andere kinderen vinden het juist zijn voorin de klas te zitten, zodat ze niet raken afgeleid door al de bewegingen en geluiden van andere klasgenoten. Als het kind veel last het van het geluid, kan het helpen om een geluidsdichte koptelefoon te gebruiken om het geluid te verminderen.
Ook is het mogelijk om het kind twee tafels te geven in de klas. Eén tafel in een groepje voor wanneer het kind mag overleggen en samenwerken. Ook bij eet- en drink momenten en knutselactiviteiten kan het kind dan contact hebben met zijn klasgenoten. En één tafel in een hoekje, voorin of achterin, in de klas waar het kind niet direct zicht heeft op zijn klasgenoten. Dit kan ingezet worden bij momenten waar het kind zich moet concentreren, zoals zelfstandig werken en toetsen. Overleg met het kind waar het wil zitten op bepaalde momenten en stel hier samen vaste regels over op.
3. Moedig beweging aan op vaste momenten
Lichaamsbeweging kan helpen om de bewegingsonrust passend bij ADHD te verminderen en de concentratie van het kind te verbeteren. Dit is overigens ook helpend voor kinderen zonder ADHD. Laat het kind bewegen tussen de taken door. De leerkracht kan het kind bijvoorbeeld laten helpen bij taken uitdelen of een loopje op de gang. Mocht een kind zodanig bewegelijk zijn dat een kind niet aan zijn stoel kan blijven zitten, dan kan het helpend zijn om een vaste plek te geven waarbinnen een kind mag bewegen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door met tape een ruimte aan te geven waarbinnen een kind mag staan en bewegen. Op deze manier kan het kind bewegen binnen de kaders van de leerkracht en is het kind niet storend voor andere klasgenoten.
Kinderen met ADHD hebben ook vaak de behoefte om te friemelen. Dit kan juist helpen om zich goed te concentreren op hun taak. Straf dit dan ook niet te veel af. Geef het kind bijvoorbeeld een stressbal of Tangle waar ze aan kunnen friemelen. Let hierbij op dat deze niet teveel geluid maakt en storend kan zijn voor andere klasgenoten. Sommige kinderen hebben er baat bij om aantekeningen te schrijven of tekenen tijdens het luisteren naar klassikale uitleg.
4. Geef duidelijke en korte instructies
Kinderen met ADHD vinden het vaak moeilijk om informatie vast te houden. Ze kunnen tussendoor afgeleid raken of de instructie vergeten, waardoor ze niet meer weten wat ze kunnen doen en in de klas gaan rondlopen. Het is daarom belangrijk korte, heldere instructies te geven. Verdeel grotere opdrachten op in deeltaken. Laat het kind de instructie vervolgens herhalen, zodat het duidelijk is dat het kind de instructie heeft begrepen. Zorg dat het de taakaanpak helder is: wat, wanneer, hoe en met wie?
5. bouw een goede relatie op
Wanneer een kind een goede ‘klik’ ervaart met zijn leerkracht kan het kind succeservaringen opdoen en eventuele sturing als positief ervaren. Als leerkracht is het belangrijk om te focussen op de positieve eigenschappen en mogelijkheden van het kind. Er moet aandacht zijn voor positief gedrag, ook al valt het negatieve gedrag meer op. Het gedrag wat het kind laat zien moet niet gezien worden als onwil, maar als onmacht dat sommige dingen niet lukken. Regelmatig langs de tafel lopen en het kind op weg helpen en bij te sturen kan helpend zijn.
6. Werk samen met de leerkracht
Samenwerken met de leerkracht is een belangrijk punt. Bespreek eventuele uitdagingen die het kind op school heeft en vraag om hun hulp en ondersteuning. Samen met de leerkracht kunt u mogelijkheden bespreken om de taken van uw kind te organiseren en afleidingen te verminderen. Het kan ook helpen om regelmatig contact te hebben met de leerkracht en updates te geven over de voortgang van uw kind.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief 📪
Maandelijkse schrijven wij een stukje voor in je mailbox met actualiteiten, onze nieuwste artikelen & de leuke tips van producten die wij zijn tegengekomen.
Tips voor omgaan met ADHD op de middelbare school
1. Maak gebruik van een planner
Het gebruik van een planner kan helpen om de taken van een middelbare scholier met ADHD te organiseren en te volgen. Maak een lijst van taken en deadlines in de planner en houd deze regelmatig bij op een vast tijdstip op de dag. Dit kan helpen om prioriteiten te stellen en ervoor te zorgen dat taken op tijd worden voltooid. Wanneer een kind de neiging heeft de taken uit te stellen tot het laatste moment, dan zijn de taken meestal te groot. Verdeel de taken daarom op in kleine stappen. In plaats van: profielwerkstuk schrijven, bijvoorbeeld: onderwerp zoeken, voorblad maken, inleiding schrijven enzovoort. Op deze manier is het kind sneller gemotiveerd om aan de taak te beginnen en kan het ook sneller taken afvinken, wat meer voldoening geeft.
2. vermijd afleidingen
Afleidingen kunnen de concentratie van een middelbare scholier met ADHD verstoren. Zorg ervoor dat er geen afleidingen zijn in het klaslokaal. Het kan ook helpen om een koptelefoon te dragen of oordopjes te gebruiken om omgevingsgeluiden te verminderen.
3. Maak gebruik van technologie
Er zijn veel technologische hulpmiddelen die middelbare scholieren met ADHD kunnen gebruiken om hun taken te voltooien. Er zijn apps en software beschikbaar die kunnen helpen bij het organiseren van taken en het plannen van tijd. Overweeg ook het gebruik van tekst-naar-spraak en spraak-naar-tekst programma’s om het lezen en schrijven te vergemakkelijken.
4. Neem regelmatig pauzes
Middelbare scholieren met ADHD kunnen snel vermoeid raken. Neem regelmatig pauzes om de concentratie te behouden en energie terug te krijgen. Maak gebruik van deze pauzes om te bewegen en wat frisse lucht te krijgen.
5. extra tijd
Het hebben van een vast tijdlimiet voor toetsen kan er voor zorgen dat een kind zich niet goed kan concentreren voor een toets omdat het kind zich opgejaagd voelt en daardoor blokkeert. Het hebben van extra tijd voor een toets of voor opdrachten kan helpend zijn bij het beter functioneren tijdens toetsen en het maken van opdrachten.
6. een extra set schoolboeken
Middelbare scholieren met ADHD kunnen moeite hebben de juiste boeken bij zich te hebben in de klas of thuis bij het maken van huiswerk. Het kan daarom helpend zijn dat het kind een extra set schoolboeken krijgt voor thuis, zodat de andere set boeken op school kan blijven. Op deze manier is het makkelijker voor het kind zijn werk te organiseren.
7. begeleiding ADHD middelbare school
Middelbare scholieren met ADHD kunnen baat hebben bij extra ondersteuning buiten school. Overweeg het inschakelen van een tutor of mentor om te helpen bij het organiseren van taken en het ontwikkelen van studievaardigheden.
Hulpmiddelen adhd op school
Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar die kinderen met ADHD kunnen helpen om hun taken op school af te maken. Hieronder worden een aantal hulpmiddelen beschreven:
- Geluiddempende koptelefoon: Dit kan helpen om afleidingen door geluid te verminderen en de concentratie van kinderen met ADHD te verbeteren.
- Bewegings- en sensorische hulpmiddelen: Dit geeft het kind de ruimte om te friemelen en wiebelen zonder storend te zijn in de klas. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van wiebelkussens, de binnenband een fietsband om de stoel, een hoge stoel, stressbal of Tangle.
- Time-timers: Dit kan kinderen met ADHD te helpen hun tijd effectief te beheren. Deze timers geven visuele aanwijzingen over hoeveel tijd er nog over is om een taak af te maken. Het kan ook motiverend zijn voor kinderen om direct aan hun taak te beginnen en deze af te maken.
- Study buddy: Dit is een hulpmiddel die ervoor zorgt dat het kind zich kan afschermen tijdens het werken van de andere kinderen. Een study buddy haalt de prikkels weg van de omgeving wat ervoor zorgt dat het kind zich beter kan concentreren.
- Planners en agenda’s: Dit zijn handige hulpmiddelen om kinderen met ADHD te helpen hun taken te organiseren en te volgen. Kinderen kunnen hun taken en deadlines noteren en deze regelmatig bijwerken. Dit kan helpen om prioriteiten te stellen en ervoor te zorgen dat taken op tijd worden afgemaakt.
ADHD verklaring voor school
Voordat er hulpmiddelen ingezet worden op school, kan het zijn dat de school om een verklaring vraag van een kinderarts, psycholoog of orthopedagoog. Vaak is het delen van de resultaten van het diagnostisch onderzoeksverslag toen de diagnose is gesteld voldoende helpend. In een verklaring staat de diagnose geschreven en welke hulpmiddelen mogelijk passend kunnen zijn in de klas. Dit kan helpen om bijvoorbeeld extra tijd te krijgen of een rustig plekje om te werken op school.
Conclusie
ADHD kan een uitdaging zijn voor kinderen op school en de middelbare school, maar het is mogelijk om effectief om te gaan met de problemen passend bij ADHD. Door het maken van een planning, het creëren van een rustige werkplek, het gebruik van hulpmiddelen, samenwerking met de leerkracht/mentor, en voldoende lichaamsbeweging en pauzes kan uw kind beter omgaan met ADHD op school.